Interview - Jorieke Broenink - Adviseur Asbest coördinatie
Ik ben bij Lycens begonnen als planner asbest en vanuit daar ben ik doorgestroomd naar de functie adviseur asbest coördinatie. Hoe ik dit ervaren heb? En hoe het is om bij Lycens te werken? Ik vertel het je graag.
Hoe zou jij jezelf omschrijven?
Een enthousiaste dame die zich vastbijt in werk, perfectionistisch en iemand die op momenten van vastlopen durft te vragen om hulp.
In welke functie ben je ooit begonnen bij Lycens?
Ik ben bij Lycens begonnen als planner Asbest en vanuit daar ben ik doorgestroomd naar de functie adviseur Asbest coördinatie. Alleen door de huidige capaciteitsproblemen (binnen onze afdeling) heb ik tijdelijk mijn oude functie als planner herpakt, omdat het even niet anders kan en ik deze functie het makkelijkste op kon pakken.
Wat doe je bij Lycens?
Op dit moment ben ik planner op de afdeling Asbest coördinatie. Ik zet alle inventarisaties uit: ik plan inspectiebureaus in, zodat die aansluiten bij een afspraak met een aannemer en de bewoner als de huur is opgezegd. Daarnaast plan ik ook voor inspectiebureaus afspraken in voor bijvoorbeeld een keuken-, badkamer- of toiletrenovaties.
Ik zet afspraken uit door te bellen en door e-mails te versturen voor verschillende woningcorporaties zoals Vivare, Domijn, Salland wonen, Heuvelrug wonen en Plavei.
Als je een tip mocht geven aan een nieuwe collega, welke tip zou je dan geven?
Als je bij je nieuwe werk begint, houd in je eerste week dan je avonden privé lekker wat vrijer, zodat je alle informatie goed tot je kan nemen en kan laten bezinken. En verder... laat alles lekker op je afkomen en vooral vragen stellen (domme vragen bestaan niet! ;))
Hoe ziet je gemiddelde werkdag eruit?
Mijn werkweek begint op de maandagochtend, altijd even opstarten na een lang weekend... Want vrijdag is mijn vrije dag. De hele week blijven de mailboxen leidend, die geeft de hoeveelheid werk voor mij aan. Naast de mailboxen zijn de lijsten van renovaties van de woningcorporaties ook nog belangrijk.
Zelf ben ik fan van lege mailboxen, maar soms moet je ook tijd vrijmaken voor andere zaken, zoals bellen voor renovaties. Ik neem je hiernaast graag mee door mijn gemiddelde werkdag!
Wat maakt jouw werk zo leuk?
Ik onderhoud het contact met de verschillende woningcorporaties, hierdoor ben ik met veel verschillende mensen aan het bellen, mailen en dingen aan het uitzoeken. Door de vele variatie blijft mijn werk leuk en interessant. Daarnaast ben ik ook altijd erg druk met de planning (het gaat mij goed af, waardoor ik het zelf leuk vindt), ik zoek hierin de uitdaging op hoe ik de planning zo mooi mogelijk kan laten verlopen.
Wanneer een planning goed is gelukt of voor mijn gevoel perfect is, word ik daar erg blij van en geeft mij dat een voldaan gevoel. Maar... het kan ook zijn dat je om 16.25 uur nog een e-mail krijgt met een afspraak wijziging, dan moet de planning toch nog aangepast worden... dan denk ik: “He, dat is nou jammer”. Maar dan ben ik wel diegene die het dan nog even oppakt en de laptop pas sluit als het volledig afgerond is.
Wat heb je mogen leren bij Lycens?
Op het gebied van asbest kwam ik als een leek binnen. Ik heb veel mogen en kunnen leren van mijn Asbest-collega’s. Op persoonlijk vlak heb ik mij ook erg ontwikkeld met betrekking tot wie ik ben geworden en waar ik nu sta, zoals dingen durven zeggen. Je mag gehoord worden hier en je mening geven, dat is erg fijn!
Het proces van leren is ook erg geleidelijk gegaan, zo begon ik op de afdeling Asbest met één planning en nam ik deze over van een collega en zo bereide ik het langzamerhand verder uit met meerdere corporaties. Zo heb ik ook beter leren schakelen tussen de verschillende woningcorporaties. Welke corporatie is op welk moment belangrijk, welke moet ik nu afronden en wat is daar verstandig in om te doen.
Daarnaast heb ik ook anderen dingen kunnen leren. Zo zag ik bijvoorbeeld dat bepaalde zaken efficiënter aangepakt konden worden en daarin was ik vrij om dit toe te passen en kreeg ik daarin de vrije hand. Zo kunnen we van elkaar leren en kunnen we blijven zoeken naar de meest efficiënte oplossingen. Ook denk ik dat je elke dag nog aan het leren bent... Door bijvoorbeeld collega’s die je meenemen in bepaalde zaken waar ze mee bezig zijn en jou daarin willen betrekken. Dit hoeft dan niet je eigen afdeling te zijn, maar je kunt ook veel leren van de collega’s van de andere afdelingen!
Hoe heb je het doorgroeien binnen Lycens ervaren?
Het is erg fijn dat er een mogelijkheid is om door te groeien en dat er ook de juiste begeleiding geboden wordt. Ik heb veel collega’s om mij heen met kennis van asbest, waardoor ik bij hen mijn vragen beantwoord kon krijgen als dit nodig was. Als je toe bent aan wat nieuws/wat anders dan kun je dat aangeven en er wordt dan ook écht naar je geluisterd. Samen ga je kijken naar de mogelijkheden binnen Lycens en soms kunnen ze meteen bieden wat je wilt en soms duurt het even voordat er kansen zijn.
Zo kwam de functie adviseur Asbest coördinatie vrij nadat ik een halfjaar bij Lycens werkzaam was. Ik heb op dat moment nog nee gezegd tegen de functie, want ik zat net lekker in de planning en vond het nog net iets te vroeg. Nog weer een halfjaar verder kwam deze functie opnieuw vrij, deze keer heb ik de kans wel gepakt. Ik denk dat het ook erg goed is geweest dat ik eerst de functie planner heb ervaren, omdat je dan eerst de basis van de “voorkant” leert kennen en dit later als adviseur aan de achterkant van de Asbest coördinatie toe kunt passen.
Onze collega's vertellen...
Hier vertellen een aantal collega's wie ze zijn en hoe ze het ervaren om bij Lycens te werken. Een kleine doorkijk in wie we zijn en hoe we met elkaar samenwerken.